دانلود گزارش کارآموزی رشته برق

دانلود پروژه گزارش کارآموزی و کارورزی رشته مهندسی برق

دانلود گزارش کارآموزی رشته برق

دانلود پروژه گزارش کارآموزی و کارورزی رشته مهندسی برق

گزارش کارآموزی الکترونیک و کامپیوتر در شرکت رایانه

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی الکترونیک و کامپیوتر در شرکت رایانه

دانلود گزارش کارآموزی شرکت پوینده الکترونیک
گزارش کار آموزی شرکت پوینده الکترونیک
تجربه نسبتاً خوبی در مورد بعضی از مادربوردها بدست آوردم یعنی کدام مادربورد برای استفاده شخصی و کدام مادربورد برای استفاده در ادارات مناسب       میباشد . برای نمونه مادربورد giga از مادربوردهای میباشد که برای مکانهای اداری که نیاز به تعداد نسبتاً زیادی کامپیوتر می باشد مناسب است زیرا این مادربورد با قطعات مختلف سخت افزاری به راحتی هماهنگی ایجاد می کند و همچنین شما دیگر نگران شکسته شدن و یا ناپدید شدن سی دی درایورهای آنها نیستید زیرا مادربوردهای giga از پشتیبانی قوی برخوردار می باشند و شما به راحتی می توانید درایورهای آن را از روی اینترنت دانلود کنید به عنوان مثال اگر شما پنج سال پیش یک مادربورد giga خریداری کردید و با گذشت زمان شما سی دی درایورهای آن را گم کرده اید و همچنین کامپیوتر شما اکنون نیاز به تعویض ویندوز و نصب مجدد درایورهای آن     می باشد جای نگرانی وجود ندارد تنها زحمت برای شما به طور کلی متصل شدن به اینترنت و سپس وارد شدن به سایت giga و بعد search کردن مدل درایور و بعد از پیدا کردن ، دانلود درایورها از داخل سایت می باشد ، پس در مورد این مادربوردها جای نگرانی وجود ندارد که آیا درایورهای آنها در بازار وجود دارد یا خیر .
حال برای استفاده شخصی یکی از مادربوردهای خوب abit می باشد که این مادربورد دارای قابلیتهای بالا و همچنین به روز می باشد ، یکی از این قابلیتهایی که برای من بسیار جالب بود وجود یک 7segment بر روی این مادربورد بود ، این قطعه مانند یک counter می باشد که دارای یک دفترچه راهنما نیز می باشد ، از این قطعه برای پیدا کردن نقص های سخت افزاری استفاده می کنند ، به عنوان مثال شما کامپیوتر خود را روشن می کنید و متوجه می شویدکه ویندوز بالا نمی آید و در صفحه سیاه رنگ در هنگام LOAD شدن باقی می ماند و عملیاتload  شدن متوقف می شود در این موقع شما به  7segment که بر روی مادربورد قرار دارد نگاهی بیندازید به احتمال زیاد یک حرف به همراه یک عدد را مشاهده میکنید( به عنوان مثال A4 سپس شما باید به دفترچه راهنمای 7segment مراجعه کنید و بعد خطای  4A را پیدا کنید و حال بعد از پیدا کردن درباره آن به طور کامل توضیح داده و نوع و محل خطا را به شما نشان می دهد . یک موضوع مهم این است که اگر مشکل نرم افزاری باشد بر روی 7segment  چیزی ظاهر نمی شود ،این نوع مادربوردها برای افراد ی که تجربه چندانی در سخت افزار ندارند نیز مناسب است زیرا خود سیستم به صورت هوشمند نوع و محل خطا را اعلام می کند و نیاز به یک متخصص حرفه ای سخت افزار نیست .
 
در این هفته کارهای مختلفی صورت گرفت اما مواردی که بسیار مورد توجه و مهمتر از بقیه بودن به صورت زیر می باشد .
یک کامپیوتر به واحد رایانه ارسال شده که این کامپیوتر در ویندوز xp و در زمانهای مختلف reset می شود با چک کردن قطعات سخت افزاری آن اشکال در قطعه RAM بود ، RAM این سیستم 256 بود اما به دلیل      نا معلوم دچارreset  شدن سیستم می شود ، RAM آن را تعویض و یک RAM 256  دیگر بر روی آن قرارا دادیم و سیستم بدون مشکل شروع به کار کردن نمود ، تا این مرحله از کار اشکال سیستم معلوم شد از RAM  می باشد ولی اگر RAM به صورت سخت افزاری دارای مشکل بود سیستم به طور کلی بالا نمی آمد پس RAM را دوباره بر روی سیستم نصب نمودیم و کامپیوتر را راه اندازی نمودیم بعد از اینکه وارد ویندوز شد و تا قبل از اینکه سیستم reset شود مراحل زیر را انجام داده و دلیلreset  شدن آن را پیدا نمودیم :
از مسیر زیر وارد برنامه Performance شدیم :
Control Panel \ Administrative Tools \ Performance
در این برنامه ما می توانیم نحوه کارکرد قطعات سخت افزاری را مشاهده کنیم ، ما در این پنجره خطی که نحوه کارکرد RAM را نشان می داد با رنگ آبی مشخص نمودیم ، با اینکه در ویندوز هیچ برنامه ای را اجرا نکرده بودیم اما حافظه RAM در برخی از زمانها از نظر فعالیت به 100%        می رسید برای اینکه بیبینیم چه برنامه های بر روی RAM درحال Process شدن هستند کلیدهای ctrl+Alt+Del را زده و وارد پنجره windows Task Manager و سپس وارد برگه Processes شدیم در این قسمت شروع به بستن تک تک برنامه های در حال اجرا نمودیم در این هنگام یک برنامه را که چندین کپی از خود گرفته بود را در این پنجره نیز نشان داده می شود ، شروع به بستن تک تک آنها نمودیم بعد از اینکه آخرین فایل اجرایی برنامه را بستیم با دادن یک پیغام که مربوط به ویروسی به نام BELASTER می شود و سپس بعد از 60 ثانیه سیستم reset شد ، پس دلیل reset شدن سیستم وجود ویروس BELASTER بر روی حافظه RAM  بود سپس با یک Anti Belaster آن را ازبین برده و سیستم بعد از راه اندازی مجدد بدون مشکل شروع به کار نمود .

تجربیاتی که از عیب یابی در این واحد بدست آوردم را در زیر شرح می دهم :
سیستم روشن می شود ولی هیچگونه اطلاعاتی بر روی صفحه نمایش نمی آید و یا صفحه سفید است منابع ایجاد کننده این مشکل عبارتند از :
یک سیستم دیگر در این هفته به واحد رایانه ارسال گردید، این سیستم پیغام های مختلفی را ارسال می کرد و ویندوز بالا نمی آمد به عنوان مثال یک بار که سیستم روشن میشد پیغام کمبود RAM را صادر می نمود و در همانجا متوقف می شد ، دوباره که سیستم را روشن می نمودیم پیغام خطای مبنی بر خراب بودن کارت گرافیک صادر میشد و یا بدون دادن پیغام خطا سیستم به طور کلی در مرحله تست سخت افزارمتوقف می شود ابتدا تک تک قطعات آن را بروی سیستم های دیگر تست نمودیم اما همه قطعات سالم و بدون نقص بودن بعد چندین بار تست قطعات و اطمینان از سالم بودن آنها مادربورد را مورد تست قرار دادیم که در هنگام تست کردن متوجه چند خازن بر روی مادربورد شدیم که دچار ترکیدگی خفیفی شده بودند که بعد از گرفتن چند تست از مادربورد مشخص شد که مادربورد دچار مشکل  می باشد دلیل آن هم ترکیدگی خازن ها بود که بعد از تعویض مادربورد و قرار دادن قطعات قبلی بر روی مادربورد جدید ، سیستم بدون نقص شروع به کار نمود ، سپس سیستم را به بخشی که از آنجا آمده بود ارسال نمودیم .
برخی از اطلاعاتی را که در مورد عیب یابی سخت افزاری ، چه تجربی و چه از طریق مطالعه بدست آوردم را در زیر شرح می دهم : 
سیستم روشن می شود ولی هیچگونه اطلاعاتی بر روی صفحه نمایش نمی آید و یا صفحه سفید است :
کنترلر صفحه کلید سوخته و یا اتصالات سوکت خوب برقرار نمی گردد.
کانکتور مربوط به کابل هارد درست در سوکت هارد نصب نشده باشد یعنی یک یا چند ردیف از بین قرار داشته یا کابل برعکس وصل شده باشد . ضمنا به موارد زیر توجه شود.
کارت گرافیک معیوب بوده و درست کار نمی کند .
کانکتورهای  برق منبع تغذیه به مادربورد اشتباه وصل شده باشند.
خروجی سیگنال power good فعال نشود .
خروجی پالس cpu و المانهای جانبی کار نکند.
چراغ LED مربوط به درایوها روشن می ماند : کابل اتصال دهنده درایو برعکس متصل شده است که باید جهت اتصال کابل به کانکتور درایو را عوض نماییم .

باروشن شدن سیستم ، پیغام Invalid Configuration ظاهر می شود : این پیغام خطا ناشی از عدم یکسان بودن المان های فیزیکی روی سیستم و نوع تعریف آنها در برنامه ست آپ می باشد که باید با اجرای مجدد برنامه ست آپ نسبت به تعریف صحیح آنها اقدام نمود ( به عنوان مثال درایوها اشتباه یا جابجا تعریف شده باشند و یا نوع هارد با آنچه بر روی سیستم نصب گردیده متفاوت باشد ) .

گزارش کارآموزی در نیروگاه


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی برق در نیروگاه

فهرست مطالب

نیروگاه ( توضیحات کلی ) 1

نیروگاه توس 8

بویلر 10

توربین 14

ژنراتور 39

ترانسفورماتور 50

سیستم سوخت رسانی 57

کندانسور هوایی 62

آزمایشگاه و تصفیه آب 62

اتاق فرمان 63

منابع 66
 
دانلود گزارش کارآموزی در نیروگاه
دانلود گزارش کارآموزی برق در نیروگاه
گزارش کار آموزی نیروگاه توس

مختصری از کارآموزی:
نیروگاه حرارتی به کلیه ی نیروگاه هایی اطلاق می شود که در واحدهای آن با احتراق سوخت های جامد ، مایع و یا گاز در بویلر و یا در خود محرک اولیه ( مانند دیزل ها و توربین های گازی ) تولید انرژی حرارتی و سپس الکتریکی صورت می پذیرد . انواع نیروگاه حرارتی بر حسب نوع سوخت عبارتند از : ذغال سوز ( اعم از ذغال به لاشه ای یا پودر شده ) ، گازوئیل سوز ( دیزل ) ، نفت سوز ، گاز سوز و توربین گازی ( که در آن احتراق گاز مستقیما در توربین صورت می گیرد . 
قسمت عمدهای از نیروگاه های حرارتی که به عنوان تولید کننده های اصلی انرژی الکتریکی طراحی می شوند از نوع کندانسوردار می باشند . این نیروگاه ها عموما مجهز به واحدهایی با قدرت 200 تا 800 مگا وات بوده و راندمان حرارتی آن ها از میزان 40 تا 42 درصد تجاوز نمی کند ، و معمولا در هر کشور پرقدرت ترین نیروگاه ها را تشکیل می دهند .
نوع دیگری از نیروگاه های حرارتی که به نام ترموالکتریک مشهورند جهت تولید مشترک انرژی حرارتی ( به صورت بخار یا آب داغ ) و انرژی الکتریکی طراحی و نصب می شوند . این تولید مشترک موجب افزایش راندمان حرارتی واحدهای مذکور تا میزان 65 الی 70 درصد می باشند .  
نیروگاه آبی 
از قدیم استفاده از انرژی ذخیره شده در آب به صورت های مختلف از جمله آسیاب های آبی مرسوم بوده است . با پیدایش صنعت برق کوشش های زیادی در جهت به کارگیری هر چه بیشتر انرژی آبی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی معطوف گردیده و در این راه پیشرفت های زیادی هم حاصل شده است . ارزش نیروگاه های آبی بر این است که از تاسیسات ایجاد شده عمدتا می تواند در جهت اهداف صنعتی و کشاورزی نیز استفاده برد . معمول ترین نوع ذخیره و کنترل آب ، ایجاد سدها و آب بندها می باشد . 
گرانی قیمت تاسیسات ذخیره و انتقال آب با مسایل خاص سیاسی و اجتماعی آن ( زیر آب رفتن روستاهای مجاور ، از بین رفتن مقداری از زمین های کشاورزی و ... ) معمولا ایجاد سد صرفا جهت گرفتن انرژی الکتریکی را توجیه اقتصادی نمی نماید . چنانچه مطالعات ایجاد چنین تاسیساتی را توجیه نماید ، ارزش نیروگاه آبی دو چندان می گردد . 
نیروگاه های آبی در مقایسه با سایر نیروگاه ها ( حرارتی ، گازی ، دیزلی ) دارای مزایای بسیاری می باشد که از جمله بالا بردن راندمان ، نداشتن هزینه های مربوط به مسایل سوخت ، قرار گرفتن سریع در مدار و نداشتن مسایل آلودگی هوا را می توان نام برد . 
در مناطقی که منابع آب امکان خارج ساختن دائمی آب را از سدها را بدهد ، این نیروگاه ها به طور دائم مورد استفاده واقع می شوند وحتی در بعضی موارد به عنوان پایه تولید انرژی الکتریکی به علت داشتن قابلیت اطمینان بالا قرار می گیرد . اما در مواردی که استفاده آب در صنعت و کشاورزی و شرب در اولویت بالاتری نسبت به تولید انرژی الکتریکی باشد برنامه را بر اساس نیاز های آب مشروب و کشاورزی تنظیم می نمایند . بدین معنی که نیازهای آبی در یک پریود مشخص مثلا 24 ساعت را در ظرف چند ساعتی که شبکه به انرژی الکتریکی بیشتری نیازمند است ، از سد اصلی خارج ساخته وارد سد تنظیمی می نمایند یعنی توربین های آبی به کار می افتد . سپس با برنامه ریزی که می شود آب از سد تنظیمی به تدریج جهت دیگر اهداف ( کشاورزی ، صنعت و شرب ) وارد شبکه های انتقال و توزیع با تصفیه خانه های مربوط می گردد


دانلود فایل

گزارش کارآموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی در انتقال

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی در انتقال

از آنجا که گاز sf6در این ترانسفورماتورها جانشین روغن شده ، غیر قابل احتراق و انفجار بوده لذا در صورت بروز عیبهای متداول در ترانسفورماتور احتمال بروز آتش سوزی وجود ندارد لذا این ترانسفورماتورها برای کاربرد در فضاهای سر پوشیده بسیار مناسب می باشند و در هر صورت برای این ترانسفورماتورها ضرورت تعبیه سیستمهای اتوماتیک اطفاء حریق که بسیار گران و هزینه بردار می باشند وجود ندارد.
ب- با توجه به پایداری شیمیایی کامل گاز sf6 و عدم تاثیر شرایط محیطی بر روی عایق ترانسفورماتور در اثر ایزوله بودن کامل نسبت ب هوای محیط (نداشتن کنسرواتور) و پایداری حرارتی بالای این گاز امکان بروز عیب در این ترانسفورماتور به حداقل ممکن کاهش یافته و از آنجا این ترانسفورماتورها معمولا در پستهای با سوئیچگیرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند و ارتباط ترانسفورماتور با سوئیچگیرهای مربوطه از طریزق لوله های گازی ( GIB ) انجام می گیرد لذا امکان ایجاد اتصال کوتاه نیز در نزدیکی ترانسفورماتور به حداقل می رسد و لذا در مجموع قابلیت اطمینان سیستم به حداکثر می رسد.
ج- از انجاییکه  این ترانسفورماتور به صورت کامل آب بندی بوده و قسمت اکتیو در داخل محفظه فلزی قرار دارد و حداقل دریچه برای بازدید و یا تعمیر در طرح ان در نظر گرفته می شود و با هوای محیط هیچ گونه ارتباطی ندارد لذا برای مناطق با آلودگی و رطوبت بالا مناسب می باشند.
د- انتقال صدا در گاز SF6کمتر از روغن و یا هوا بوده و لذا مقدار صدای ترانسفورماتورهای گازی نسبت به روغنی کمتر می باشد.
ه-گازSF6 به خاطر الکترونگاتیو بودن (جذب الکترونهای آزاد) از خاصیت عایقی خوبی برخوردار می باشد و به خاطر ویژگی خاص این گاز در مقابل اضافه ولتاژهای سوئیچینگ یا صاعقه طراحی ترانسفورماتور از نظر عایقی با اطمینان بالاتری صورت می گیرد.
و- مشخصات الکتریکی ترانسفورماتورهای گازی نظیر جریان بی باری و تلفات با نوع روغنی یکسان بوده ولی مقدار امپدانس این ترانسفورماتورها نسبت به نوع گازی کمی بیشتر از نوع روغنی به خاطر فواصل بیشتر بین سیم پیچها می باشد البته این پارامتر به سهولت قابل کنترل می باشد.
ز- با توجه به اینکه این ترانسفورماتور ها به صورت کاملا آب بندی شده حمل می شوند. لذا عملیات نصب و راه اندازی به علت عدم نیاز به پروسس خشک کردن و روغن زدن بسیار راحت تر بوده و در مقایسه با نوع روغنی به زمان کمتری نیاز می باشد. تعمیرات و بازدیدهای دوره ای در حین بره برداری نیز خیلی بندرت ضرورت پیدا می کند اما در صورت نیاز به بازدید داخلی از ترانسفورماتور بایستی توجه داشت که اگر چه گاز SF6سمی نمی باشد ولی چون وزن مخصوص آن بیشتر از هواست، در داخل تانک باقی مانده و ضروری است که قبل از وارد شدن به داخل تانک مقدار اکسیژن کنترل شده و در صورت لزوم اکسیژن نیز تزریق گردد.
ح- هدایت حرارتی گازSF6 اگر چه از هوا بیشتر می باشد ولی در مقایسه با روغن پایین تر بوده و لذا برای انتقال حرارت ناشی از تلفات ترانسفورماتور بایستی دقت لازم در طراحی سیستم خنک کنندگی صورت پذیرد و اصولا سیستمهای خنک کنندگی این نوع ترانسفورماتورها پیچیده تر از ترانسفورماتورهای روغنی می باشد.
ط- در این نوع ترانسفورماتورها امکان نشتی تدریجی گاز در حین بهره برداری وجودا داشته که به سهولت نوع روغنی نیز قابل رویت نمی باشد لذا بایستی طوری طراحی شوند که در صورت افت فشار گاز از نظر عایقی مشکل خاصی بوجود نیامده و ضمنا از انجا که افت فشار گاز به خاطر کاهش دانسیته ان درجه حرارت سیم پیچها را نیز افزایش می دهد لذا بایستی در چنین صورتی بار ترانسفورماتور نیز متناسبا کاهش داده شود که میزان ان بستگی به طرح سیستم خنک کننده دارد

دانلود گزارش کارآموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی در انتقال
ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS  ایمنی درانتقال
بهره برداری
گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال



فهرست مطالب

خلاصه گزارش1 

مقدمه2

ویزگی ها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی3

ساختمان و اصول طراحی ترانسفورماتورهای گازی 7 

متعلقات ترانسفورماتور11

سیستم حفاظتی15 

مفاهیم ایمنی21

اصول و روشهای ایمنی24

حوادث ناشی از کار27

اصول ایمنی در الکتریسیته 29

آشنایی با مختصات آتش سوزی 30

دستور العمل کنترل موارد ایمنی در پستهای انتقال نیرو 36 

آمار حوادث در پست فریمان41

فهرست منابع42
 
فهرست جداول

آمار استفاده ترانسفورماتورهای گازی در زاپن20 

مسئولیتهای ایمنی در کارکنان 23


فهرست شکلها

تغییرات درجه حرارت سیم پیچ ها 6 

سیستم خنک کنندگی10

ترانسفورماتور ولتاز مغناطیسی17



دانلود فایل

گزارش کارآموزی عیب یابی موتور های DC

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی عیب یابی موتور های DC


فهرست مطالب

خلاصه گزارش 1

پیشگفتار 3

مقدمه ای پیرامون شرکت ایران خودرو 4

خلاصه وضعیت موجود در سالن آلومینیوم 6

بخش اول : سرسیلندر XU7 , XU9 7

بخش دوم: سیلندر پژو 20

بخش سوم: عیب یابی موتورهای DC 23

منابع و مآخذ 49

فهرست جداول

جدول وضعیت دستگاهها و تجهیزات موجود برای تولید سرسیلندر (XU7, XU9) 8

جدول محاسبات ظرفیت سنجی سرسیلندر (XU9) 10

جدول محاسبه ظرفیت ماهیچه سازی 10

جدول مقایسه ظرفیت تولید ماهیچه و تعداد مورد نیاز ماهیچه 11

جدول مقایسه توان تولید و برنامه تولید سرسیلندر 12

جدول خلاصه وضعیت کوره های تأمین کننده ذوب سیلندر 18

جدول وضعیت ذوب مورد نیاز سرسیلندر (XU7) 19

جدول لیست دستگاهها و تجهیزات موجود برای تولید سیلندر پژو 21



دانلود گزارش کارآموزی عیب یابی موتور های dc
گزارش کارآموزی عیب یابی موتورهایDC
دانلود گزارش کارورزی عیب یابی موتور های dc



مختصری از کارآموزی:
خلاصه وضعیت موجود در سالن آلومینیوم
در حال حاضر محصولات تولیدی سالن آلومینیوم شامل سیلندر پژو، سرسیلندر XU7 ، سرسیلندر XU9 (موردنیاز کارخانه ایران خودرو) و پوسته کلاچ (صادراتی) می باشد. در این گزارش ظرفیت سالن آلومینیوم را به تفکیک برای محصولات فوق بررسی می نماییم.
1- سیلندر پژو
عمده ایستگاههای کاری برای تولید این محصول شامل ایستگاه ریخته گری 2500 HP ، شماره‌زنی، کنترل ظاهری و ابعادی، تمیزکاری، کنترل تمیز کاری، شات بلاست، سوراخکاری، واتر تست، شستشو، نشت گیری و کنترل نهایی می باشد.
2- سرسیلندر XU7 , XU9
برای تولید این محصول یک خط ماهیچه گیری و یک خط تولید سرسیلندر در نظر گرفته شده است. در خط تولید ماهیچه، ایستگاههای ساخت، تمیزکاری، سوراخکاری و پخت ماهیچه موجود است و در خط تولید سرسیلندر، ایستگاههای ریخته گری L.P ، شماره زنی، کنترل ظاهری، تمیز کاری، تخلیه ماهیچه، X-RAY ، برش راهگاه، کیوبینگ، عملیات حرارتی، واتر تست، تعمیراتی و کنترل نهایی موجود می باشد.
 
بخش اول
سرسیلندر XU7 , XU9
شرح وضع موجود:
فرآیند تولید سرسیلندر XU7 , XU9 مشابه بوده و دستگاهها و ایستگاههای موردنیاز آنها یکسان است اما در حال حاضر تولید سرسیلندر XU7 بدلیل عدم تحویل قالب ریخته گری آن، کمبود نیرو و پایین بودن اغلب دستگاهها، متوقف می باشد.
در این بخش ابتدا وضعیت دستگاههای موجود در سالن آلومینیوم برای تولید سرسیلندر XU7 , XU9 ارائه می شود. سپس با توجه به اینکه این دستگاهها برای تولید سرسیلندر XU9 فعال می‌باشند لذا درصد توقفات، درصد ضایعات، زمان استاندارد و در نهایت ظرفیت این دستگاهها و ایستگاههای کاری مربوط برای این محصول را محاسبه می کنیم. در قسمت بعدی با توجه به یکسان بودن فرآیند تولید سرسیلندر XU7 , XU9 و یکسان فرض کردن درصد توقفات، درصد ضایعات و زمان استاندارد دستگاهها و ایستگاههای مختلف برای تولید دو محصول محاسبه می‌شود.
در انتهای این بخش نیازهای سالن آلومینیوم برای دستیابی به برنامه تولید سرسیلندر (28490 عدد سرسیلندر XU9‌ و 31235 عدد سرسیلندر XU7 ) در سال 80 بررسی می گردد.


دانلود فایل

گزارش کارآموزی برق صنعتی

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی برق صنعتی

فهرست مطالب

خلاصه گزارش
مقدمه
دستگاههای اندازه گیری
رله های حفاظت خط
رله های حفاظتی خط 20c 
 مشخصات باطریهای 127v 
مشخصات باطریهای D.c 48v 
معمولاً در انتخاب ولتاژ انتقال موارد مورد توجه و اهمیت
میزان مبنا برای انتخاب بهترین ولتاژ 
ولتاژهای استاندارد :
تعریف پست فشار قوی:
انواع پستهای فشار قوی بر حسب نوع کار :
پستهای فشار قوی از لحاظ وضعیت 
پستهای باز نیز به چند دسته تقسیم می شوند :
پستهای بسته یا داخلی نیز خود به سه نوع تقسیم می گردد :
1ـ پستهای فشار قوی باز :
2ـ پست فشار قوی نیمه باز :
3ـ پست فشار قوی بسته :
گرفتن هادیها روی برج به سه دسته تقسیم می شود 
1ـ خطوط تک مداره (single circuit) :
2ـ خطوط دو مداره (Double circuit) :
3ـ خطوط باندل (Bundle) :
یک پست فشار قوی ممکن است شامل تمامی یا قسمتی از تجهیزات 
1ـ سوئیچگیر (switch hear) 
2ـ ترانس قدرت (power tranformer) 
3ـ ترانس زمین(Ground tr)   
 4ـ ترانس تغذیه داخلی (server tr) 
5ـ جبران کننده (Compensa tors) 
ترانسفورماتور قدرت :
تأسیسات جانبی پست 
تعریف شین : 
انواع شین از نظر شکل ظاهری
برای تعمیر با سرویس در دیژنکتورها بدون قطع برق 
الف ـ روش دو دژنکتوری :
ب ـ روش یک ونیم دیژنکتوری :
مزایای این نوع شینه بندی :
سطح اتصال کوتاه :S ، ولتاژ شین :V 
1ـ قطع کننده یا سکسیونر 
2ـ کلید بار 
3ـ کلید قدرت 
قطع مدارات مختلف
الف ـ قطع مدار اهمی
ب ـ قطع مدار سلفی :
ج ـ قطع مدار خازنی :
بررسی وصل مدارات مختلف 
الف ـ وصل مدار اهمی 
ب ـ وصل مدار سلفی
ج) وصل مدار خازنی 
روشهای سریع خاموش نمودن جرقه در کلیدها
1ـ ازدیاد طول قوس
الف ـ حرارت قوس : 
ب ـ اثر حوزة مغناطیسی : 
2ـ تشدید خنک کردن قوس
3ـ مقطع کردن قوس 
4ـ خاموشی درنقطه صفر
5ـ خازن موازی با کنتاکتها
6ـ خلاء
7ـ روغن
عامل مؤثر در قطع یا برقراری مجدد جرقه 
انواع خاموش کننده ها
خاموش کننده جامد 
خاموش کنندة مایع
خاموش کنندة گازی 
کلیدهای فشار قوی :
انواع مختلف سکسیونر از نظر ساختمانی
ـ سکسیونر تیغه ای 
ـ سکسیونر کشویی
ـ سکسیونر دورانی 
ـ سکسیونر قیچی ایی
مکانیزم قطع و وصل کلیدهای فشار قوی 
الف ـ 9ـ2ـ3) مکانیزم فنری
ب ـ 9ـ2ـ3) مکانیزم روغنی ( هیدرولیکی )
ج ـ9ـ2ـ3) مانیزم هوایی یا بادی 
مشخصات الکتریکی بریکرها 
1ـ ولتاژ نامی بر حسب کیلو ولت
2ـ جریان نامی بر حسب آمپر
پارامترهای اساسی در C.t ها
1- نقطه اشباع 
2ـ کلاس و دقت ترانس جریان 
3ـ نسبت تبدیل ترانس 
4ـ ظرفیت ترانس جریان
کلاس و دقت اندازه گیری ترانس جریان
نسبت تبدیل ترانس جریان :
ظرفیت ترانس جریان 
انواع ترانسهای جریان ازنظر ساختمان
مزایا و معایب c,t های هسته پایین و هسته بالا نسبت به یکدیگر 
مشخصات الکتریکی ترانسهای جریان
ترانسفورماتورهای ولتاژ
مقره ها Insulaturs
انواع مقره ها :
 برقگیرها Lightning Aresster
انواع برقگیرها :
کنتور برقگیر :
سیستم های کوپلاژ اساساً از سه قسمت تشکیل شده اند :
1-خازن کوپلاژ 2- تله موج 3ـ دستگاه تطبیق با خط 
حفاظت پستهای فشار قوی 
حفاظت توسط رله ها 
رله اضافه جریان 
رله اتصال زمین 
 رله دیفرانسیل (Differctial relay) 
رله افت ولتاژ (Under voltage reloy) 
رله اضافه ولتاژ (over Voltage realy) 
 رله اضافه فرکانس (over freguency relay) 
رله افت فرکانس (under freguency relay) 
رله اضافه فلوی مغناطیسی (over flux relay) 
رله دایره کشنال
رله دیستانس (Distane relay) 
اصول و روشهای بهره برداری از پستهای فشار قوی
تقسیم بندی تجهیزات در طرح حفاظتی یک پست فشار قوی :
حفاظت های ترانس قدرت :
دستورالعملها :
دستورالعمل مخصوص پستها :
تعیین وظایف و تقسیم مسئولیتها :
روش عملیات در مواقع بروز حادثه
قطع کلی سیستم :
روش برگردانیدن سیستم بوضع عادی :
انجام عملیات درموقع وضعیت غیر عادی ولتاژ:
طرز عمل در مواقع نامتعادلی فازها :
قطع و وصل خودکار خطوط :
دیاگرامهای عملیاتی :
سنکرون کردن :
آمار حوادث و اتفاقات احتمالی کار 
  پیشنهادات در زمیتة به حداقل رساندن ضایعات
بریکرها :
سکسیونرها
باس بارها
C.V.T ها
C.T ها
L.T ها
برقگیرها 
شارژرها
باطریها
دیزل ژنراتور اضطراری
دستور العمل های ثابت بهره برداری شبکه فوق توزیع
کنترل ولتاژ
ولتاژ عادی ( افزایش تا 2 درصد یا کاهش تا 2 درصد )
ولتاژ غیر عادی ( افزایش تا 5 درصد یا کاهش تا 10 درصد )
ولتاژ غیر قابل ( افزایش بیش از 5 درصد یا کاهش بیش از 10 درصد ):
عملیات در پستهای فوق توزیع نوع فیدرترانس
الف- عملیات هنگام بی برق شدن پست 
ب) نحوه بر قدار کردن پست 
ج ) خروج دستی ترانسفورماتور جهت سرویس وتعمیرات 
د- بر قدار کردن ترانسفور ماتور پس از پایان کار سرویس وتعمیرات 
عملیات در پستهای فوق توزیع دارای باسبار 63 کیلو ولت 
الف) عملیات هنگام بی برق شدن پست 
ب ) نحوه بر قدار کردن پست 
ج) بدون برق کردن یکی از باس بارهای 63 کیلو ولت جهت سرویس وتعمیرات 
د) بر قدار کردن یکی از باس بارهای 63 کیلوولت پس از پایان سرویس وتعمیرات 
ه) بی برق کردن کلیه باس بارهای 63 کیلو ولت جهت سرویس وتعمیرات 
ر) بر قدار کردن کلیه باس بارهای 63 کیلوولت پس از پایان سرویس وتعمیرات 
بهره برداری از ترانسفور ماتورهای فوق توزیع  
الف : بازدیدها ومراقبت های ظاهری 
ب : نحوه موازی کردن ترانسفور ماتور ها 
ج- نحوه از حالت موازی خارج کردن ترانسفور ماتورها 
د- انجام عملیات در صورت خروج خود کار ترانسفور ماتور بعلت باز شدن 
دیژنکتورهای 20 و 63 کیلو ولت و یا فقط دیژنکتور 63 کیلو ولت 
ه- نحوه برقدار کردن ترانسفور ماتور های فوق توزیع پس از پایان کارهای تعمیراتی ورلیاژی
وصل کردن خازنها 
قطع کردن خازنها 
خازنهای نصب شده در سایر پستها :
حالت خود کار 
عملیات در شرایط بی برق شدن باسبارهای 63و 20 کیلوولت 
الف – گزارش های شفاهی 
ب – گزارش های کتبی 
وظایف صادر کننده کارت احتیاط 
مقررات ابطال کارت احتیاط 
مقررات عمومی کارت احتیاط 
کارت حفاظت شخصی 
کاربرد کارت حفاظت شخصی 
وظایف درخواست کننده کارت حفاظت شخصی 
وظایف صادر کننده کارت حفاظتی شخصی 
مقررات ابطال کارت حفاظت شخصی 
مسئول بهره برداری موظف است موارد زیر را اجرا کند 
مقررات عمومی کارت حفاظت شخصی 
کارت حفاظت دستگاه 
الف – حفظ دستگاه وتجهیزات از آسیب دیدن بیشتر 
ب- پایدار نگه داشتن سرویس برق 
ج- حفظ دستگاهها وتجهیزات از صدمه دیدن :
مقررات عمومی کارت حفاظت دستگاه 
وظایف تصویب کننده نهایی فرم درخواست صدور ضمانت نامه 
جدا سازی 
انجام عملیات جدا سازی ا زمنابع انرژی مکانیکی 
بدون انرژی کردن 


برق صنعتی
دانلود گزارش کارآموزی برق صنعتی


مختصری از کارآموزی:
مشخصات باطریهای 127v 
پست شامل 2 دسته باطری با مشخصات زیر می باشد که توسط دو دستگاه باتری شارژ که سازنده کشور آن آلمان غربی می باشد ، شارژ می شود .
این باطری از نوع باتری اسیدی و تهویه اش توسط فن انجام می شود تعداد هر ست آن 10 عدد است که هر کدام 12 ولت و 40 آمپر می باشد .

مشخصات باطریهای D.c 48v 
همچنین این پست دارای یکدست باطری 48v است که توسط یک ست باطری شارژ 48v است که با Type 48 ساخت آلمان می باشد . مشخصات این باطری 48v به قرار زیر است  از نوع اسیدی ظرفیت باطری آن 200 Ah و تعداد آن 4 عدد ولتاژ هر باطری 12V است .

1) مبانی و تعاریف مربوط به پست فشار قوی
با توجه به اینکه قدرت تولیدی نیروگاههای بزرگ تماماً در محل مصرف نخواهد شد به منظور انتقال انرژی تولید شده از محل تولید به مکانهای دیگر ، نیاز به انتقال انرژی توسط هادیهای الکتریکی می باشد . با توجه به اینکه ولتاژ خروجی ژنراتورها در ایران حداکثر20KV می باشد با توجه به قدرت تولیدی کل این نیروگاه ( مثلاً نیروگاه نکاء :440MW ) جریان انتقالی خیلی زیاد خواهد بود و دراین صورت سطح مقطع هادی مورد نیاز و افت ولتاژ و توان انتقالی خیلی زیاد خواهد بود .
بطور خلاصه می توان گفت از آنجاییکه انرژی الکتریکی بصورت متمرکز و به توسط نیروگاههای بزرگ با قدرت خیلی زیاد تولید می گردد و محل احداث این نیروگاهها بر حسب نوع نیروگاه ( آبی ، بخاری ، هسته ای ) از مراکز مصرف فاصلة زیادی دارند لذا انتقال این انرژی در فواصل زیاد با افت ولتاژ و تلفات خط غیر قابل قبول همراه می باشد . هرگاه این انرژی با سطح ولتاژ بالاتری منتقل گردد طبق رابطة :   مقدار جریان‌الکتریکی که با ولتاژ مسبت عکس دارد کاهش می یابد در نتیجه مطابق روابط زیر افت ولتاژ و تلفات قدرت در طول خط کاهش می یابد :
امپدانس هادی :V=ZI ( Z ) : افت ولتاژ
مقاومت هادی : P= RI  (R) : تلفات قدرت
از طرفی درخطوط انتقال فشار قوی ، بخاطر اندوکتیویته زیاد ، جریان کور زیادی وجود دارد که خود باعث تلفات زیاد حرارت می شود : 
معمولاً تلفات را از نیروگاه تا مصرف کننده حدوداً 10% در نظر می گیرند و ای مقدار قابل نلاحظه می باشد مثلاً برای انتقال 500MW نیرو حدوداً 50MW آن تلف می شود .
بنابراین با کاهش جریان می توان سطح مقطع هادی را نیز کاهش داده و از این راه هزینه خط انتقال را کم نمود ولی از طرفی بالا رفتن ولتاژ نیز مستلزم عایق بندی بیشتر و استفاده از دکلهایی با ارتفاع بلندتر بمنظور رعایت فواصل مجاز با زمین و همچنین فاصله فازها از همدیگر می باشد و این موضوع بر هزینه احداث خط انتقال می افزاید .پس با توضیحات فوق روشن می گردد که میزان افزایش ولتاژ نیز حدی دارد و بالا بردن بیش از حد ولتاژ نیز عملاً مقرون به صرفه نخواهد بود بنابراین بمنظور انتخاب ولتاژ مناسب جهت انتقال میزان معینی انرژی الکتریکی به فاصله معینی می بایست محاسبات اقتصادی کامل انجام شده و مناسب ترین و اقتصادی ترین ولتاژ انتخاب گردد .